Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

Γερμανικό Ενδιαφέρον για Φωτοβολταϊκά στην Πρώτη Ειδική Οικονομική Ζώνη στην Ελλάδα


Στη δημιουργία ειδικών οικονομικών ζωνών με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων προσανατολίζεται η κυβέρνηση. Το προνομιακό καθεστώς που θα διέπει τις περιοχές αυτές θα περιλαμβάνει χαμηλό φορολογικό συντελεστή επιχειρηματικών κερδών (8%-9% αντί του 20%), ταχείες διαδικασίες αδειοδότησης και ειδικό καθεστώς επίλυσης δικαστικών διαφορών. Πρώτη περιοχή η οποία εξετάζεται να αποτελέσει ειδική οικονομική ζώνη είναι η περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και η Θράκη, όπου υπάρχει γερμανικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων.
Κυβερνητικές πηγές τονίζουν, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, δεν προβλέπονται αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και στο ασφαλιστικό σύστημα στις εν λόγω ζώνες.
Οι ειδικές οικονομικές ζώνες αναμένεται να περιλάβουν περιοχές της ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, της Ηπείρου και της Αττικής, ενώ εξετάζεται η εφαρμογή του ίδιου καθεστώτος και για τις νέες επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Υπενθυμίζεται ότι η δημιουργία ειδικών οικονομικών ζωνών στην Ελλάδα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον της Γερμανίας και της Γαλλία, ενώ πρόσφατα ολοκληρώθηκε από τη Γενική Γραμματεία Στρατηγικών Επενδύσεων ο σχετικός φάκελος, ο οποίος το επόμενο διάστημα θα υποβληθεί προς έγκριση από την κυβέρνηση και εν συνεχεία από την Κομισιόν.
Αρχικά η ιδέα είχε συναντήσει μεγάλες αντιδράσεις, ωστόσο, πριν ένα μήνα ο Επίτροπος Όλι Ρεν χαρακτήρισε τις ειδικές οικονομικές ζώνες καλή ιδέα. Η δήλωση αυτή ήταν το έναυσμα για την αλλαγή στάσης και τη δρομολόγηση υλοποίησης της ιδέας.

Όπως τονίζει, μιλώντας στην εφημερίδα «Καθημερινή», ο κ. Πέτρος Σελέκος, γενικός γραμματέας Στρατηγικών Επενδύσεων, της διοικητικής μονάδας στην οποία ανατέθηκε να διερευνήσει το θέμα και να καταρτίσει τον απαιτούμενο φάκελο, προκειμένου να υποβληθεί σχετικό αίτημα στην Επιτροπή: «Σε αντισυμβατικές συνθήκες χρειάζονται αντισυμβατικές λύσεις».

Εάν η κυβέρνηση εγκρίνει τον φάκελο, τότε το αίτημα για τη δημιουργία τέτοιων ζωνών στην Ελλάδα δεν αποκλείεται να υποβληθεί στις Βρυξέλλες ακόμη και στις αρχές του 2012. Το ζήτημα απαιτεί την έγκριση της Κομισιόν, καθώς τα ειδικά κίνητρα που δίνονται μπορεί να θεωρηθούν μορφή κρατικής επιδότησης και, άρα, παραβίαση της κοινοτικής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.

Για τις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις που θα εγκαθίστανται στις ειδικές οικονομικές ζώνες θα προβλέπονται τέσσερις βασικές κατηγορίες κινήτρων:
α) Φορολογικά κίνητρα και συγκεκριμένα μειωμένος φορολογικός συντελεστής των κερδών, στο 8%-9%, αντί του 20% που ισχύει σήμερα.
β) Απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης. Η αρμοδιότητα θα περάσει σε ένα διαγραμματειακό όργανο στο οποίο θα συμμετέχουν οι γενικές γραμματείες των συναρμοδίων υπουργείων και οι γενικές γραμματείες των περιφερειών. Η έκδοση και ο έλεγχος των αδειών θα γίνεται από μια ειδική ομάδα διοίκησης έργου και όχι από τις υπηρεσίες διαφορετικών υπουργείων.
Οι άδειες θα πρέπει να εκδίδονται εντός διμήνου, ενώ σε δύσκολες περιπτώσεις το ανώτατο χρονικό όριο θα είναι 5 μήνες. Εάν η υπηρεσία δεν αποφανθεί εντός αυτού του διαστήματος, τότε η άδεια θα θεωρείται σιωπηρώς εκδοθείσα με περιεχόμενο αυτό της αίτησης του ενδιαφερόμενου επενδυτή. Επιπλέον, θα προβλέπεται η διαδικασία αυτοαξιολόγησης, κατά τα πρότυπα της βασικής αρχής που έχει υιοθετηθεί στον πρόσφατο νόμο 3982/2011 (για την αδειοδότηση των μεταποιητικών επιχειρήσεων), δηλαδή ο επιχειρηματίας με υπεύθυνη δήλωση θα δεσμεύεται ότι έχει κάνει τις απαιτούμενες ενέργειες, θα λαμβάνει τις άδειες και ο έλεγχος από τις υπηρεσίες θα έπεται. Τέλος, προβλέπεται κατάργηση του διοικητικού ελέγχου του Δημοσίου στις πράξεις των ανωνύμων εταιρειών.
γ) Ειδικό δικαιοδοτικό καθεστώς. Μία από τις βασικές αιτίες καθυστέρησης και εμπλοκής πολλών επενδύσεων είναι οι διάφορες προσφυγές στη δικαιοσύνη. Προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο αυτό, εξετάζεται στις ΕΟΖ να ισχύουν όχι τρεις βαθμοί δικαιοδοσίας, αλλά οι υποθέσεις να εκδικάζονται μέχρι και δεύτερο βαθμό και οι αποφάσεις να είναι αμετάκλητες. Επίσης, προωθείται η δημιουργία μιας διοικητικής επιτροπής επίλυσης διαφορών.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=52349

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου